I Uppsala gällde registreringskrav på cyklar ända in på 1950-talet. Hedvig var 14 år när hon fick sin första cykel. Den var av märket Fyris och inköpt på Bohlin & Fogelström i Uppsala. På baksidan av Hedvigs registreringsbevis fanns”Särskilda ordningsföreskrifter för Upsala stad ang. åkning med velociped. ” Det var bland annat förbjudet att onödigtvis åka annat än rakt fram.
Hedvigs cykel kostade 240 kronor, vilket var förhållandevis dyrt. Priset på en sexcylindrig Pontiac Phaeton var 4 675 kronor, knappt 20 gånger mer. Idag kostar en motsvarande bil mer än 100 gånger så mycket som en oväxlad Crescent Folkhälsocykel.
Min första cykel var en Engelbrekt från Velocipedfabriken Engelbrekt i Örebro.
Engelsmannen Tomas Humber satte igång med cykeltillverkning 1868. Så småningom övergick verksamheten i biltillverkning och 1898 rullade den första Humbern ur fabriken.
Opel är ett annat exempel på bilfabrik som började som cykeltillverkare.
Peugeot finns fortfarande kvar som cykelmärke.
Då var det för hälsans skull. Nu är det också för klimatets skull.