SKYLTNING FÖR CYKELTRAFIK

BRA VÄGVISNING VIKTIGT FÖR ÖKAT CYKLANDE
Inte förrän 2015  blev det möjligt att cykla från Stockholms norrförorter in till stan utan karta och kompass. Bra skyltning och vägvisning är en  förutsättning om fler ska lockas att välja cykeln. Dålig skyltning  och vägvisning skapar irritation, osäkerhet och ökade olycksrisker.  Det ger också en signal som är förödande för trovärdigheten i budskapen om folkhälsa och  klimatansvar.
Rött c-stråk

En liten detalj som symboliserar ett stort problem: Bristen på samordning.

Initiativ och förslag                                                                                                                         För  Upplands Väsby kommun  gjorde jag 1991 en plan för skyltning och vägvisning i cykelvägnätet. Med finansiering från Vägverket genomförde jag 1994 en studie av cykelvägnätets informationssystem i norra Storstockholm. Studien visade en påtaglig brist i kontinuitet, konsekvens och logik i skyltningen. Det gällde framför allt vägvisningen som saknade system och sammanhängande struktur, och på sina håll  saknades helt. Flera av förslagen i studien  har förverkligats.  Bland annat försågs vägvisarna i Stockholms stads cykelvägnät allmänt med avståndsangivelse.  Ett  förslag ledde  till ändring i trafikförordningen som gör att kommunerna kan spara pengar i minskade skyltkostnader.  Andra förslag för att minska  kostnader för skyltning kan genomföras utan lagändringar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s